Miten käytän Ellibs-palvelua?

Havainnolliset ohjeet löydät Ellibsin omilta sivuilta

Mistä tiedän, milloin varaamani e-kirja on käytettävissä?

Saat asiasta sähköposti-ilmoituksen. Kannattaa olla tarkkana: erityisesti ensimmäinen Ellibsiltä saamasi ilmoitus saattaa mennä roskapostikansioon. E-kirja latautuu automaattisesti lukuohjelmaasi, sitä ei tarvitse enää lainata Ellibsin sivuilta.

Miksi HAMKin Finnassa oleva e-kirjan linkki vie toisen kirjaston e-kirjaan?

Tavallisin syy on se, että olet aiemmin käyttänyt ko. Kirjaston e-kokoelmaa, ja selain muistaa sen. Tähän on helppo ratkaisu: tyhjennä välimuisti ja evästeet. Huomaa kuitenkin, että esim. Chromessa evästeet poistuvat oletusarvoisesti vain viimeiseltä 24 tunnilta.

Täältä löydät lisätietoja evästeiden poistoon:

MS Edge

Google Chrome

Firefox

Safari (Mac)

Safari (iOS)

Miksi lataamani e-kirja ei näy lukuohjelmassa?

Joskus e-kirja ei lataudu lukuohjelmaan automaattisesti, vaan se on haettava sinne erikseen. Toimi näin:

  1. Avaa Adobe Digital Editions ja sieltä File > Add to library .
  2. Etsi ladattu tiedosto. Useimmiten tiedosto löytyy Lataukset-kansiosta (Downloads). Tiedoston nimi on URLLink.acsm Jos tiedosto ei näy listassa, vaihda tiedostotyypiksi Adobe content server message
  3. Valitse Open, ja kirja latautuu lukuohjelmaan.

Miksi saan virheilmoituksen Unable to open?

Jos saat virheilmoituksen "Unable to open Kirjan nimi No records for this loan is found on this machine. It may have been returned.", voi kyse olla kahdesta asiasta:

  1. Kirjan laina-aika on umpeutunut. Etsi kirja HAMK Finnasta ja lataa se uudelleen.
  2. Laina-aikaa on jäljellä, mutta latausvaiheessa jokin on mennyt pieleen. Ota yhteyttä kirjastoon: kirjasto.aineistot@hamk.fi

Miksi saan ilmoituksen Error getting licence?

Jos saat virheilmoituksen "Error getting License. License Server Communication Problem: E_ACT_NOT_READY", seuraa Adoben yhteisön ohjeita tai ota yhteyttä HAMKin helpdeskiin. Anna heille tämän ohjeen osoite.

Miksi saan ilmoituksen: Tiedostotyyppi tuntematon?

E-kirja ladataan avaamalla URLLink.acsm -tiedosto lukuohjelmassa. Joskus voi käydä niin, että tietokone ilmoittaa tiedostotyypin olevan tuntematon, eikä se löydä oikeaa lukuohjelmaa kyseisen tiedoston avaamiseen. Tietokone voi myös yrittää avata tiedostoa johonkin väärään ohjelmaan, esim. Adobe Readeriin.

Ratkaisu: Poista lukuohjelma ja asenna se uudelleen tietokoneelle. Vaihtoehtoisesti voit kertoa tietokoneelle, millä ohjelmalla tiedosto pitää avata (eli: kytke Adobe Digital Editions –ohjelma .acsm-tiedostoon). Tarkemmat ohjeet löydät SAMKin tai SEAMKin kirjastojen sivuilta.

Jos mikään edellä olevista ei ratkaissut ongelmaasi, voit kokeilla näitä:

  • Siirry käyttämään Ellibs-sovellusta, jonka voit ladata sovelluskaupasta (Google Play, App Store, Huawei App Gallery)
  • Tyhjennä selaimen välimuisti tai tarvittaessa vaihda selainta.
  • Tarkista onko käytössä uusin versio lukuohjelmasta. Jos ei, päivitä uusimpaan.
  • Tarkista onko lukuohjelma valtuutettu Adobe-tilillä. Kokeile poistaa valtuutus ja valtuuta uudelleen (Lukuohjelmassa valitse Help - Erase Authorization - Authorize computer)
  • Jos kirja ei lataudu oikeaan lukuohjelmaan (Adobe Digital Editions), katso kohta: Tuntematon tiedostotyyppi.
  • Jos muu ei auta, poista lukuohjelma (Adobe Digital Editions) ja asenna se uudelleen.
  • Jos Ellibs-sovellus aiheuttaa ongelmia tarkista, että sovelluksesta on käytössä uusin versio ja tarvittaessa päivitä se.
  • Voit myös tulla kirjaston palvelupisteelle laitteesi kanssa, ja autamme sinua ratkaisemaan e-kirja-ongelman.

Viimeksi muutettu: ti 23.04.2024 klo 11.31