- Raportin sivumäärä on 10-12 sivua. Sivujen laskeminen aloitetaan johdanto -lehdeltä. 

 - Raportti kirjoitetaan HAMKin opinnäytetyöpohjalle.

- Raportissa käytetään opinnäytetyön mukaisia viite- ja lähdekäytäntöjä. 

 - Raporttipohjassa olevaa tiivistelmää (suomeksi ja englanniksi) ei ole pakko tehdä, mutta jos haluat harjoitella opinnäytetyötä varten, saat niistä myös palautetta. 

 - Raportille on annettu runko, mutta muutokset ovat sallittuja. Erityisesti otsikoita saa muuttaa omaan aiheeseen sopivaksi. 

 - Eri raportin kohtiin liittyviä luentoja löydät viikkojen kohdalta. 

1 Johdanto. Kirjoitetaan yleensä viimeisenä. Sisältää tutkimuskysymyksen. (ohjeellinen pituus: 1 sivu)

2 Biotalous kiertotalouden osana. Avaa termit kiertotalous ja biotalous.  Miksi biotalous on tärkeää maailmalla ja Suomessa? Kerro mikä on Suomen tavoite biotaloudessa. Miten oma aiheesi on biotaloutta? (ohjeellinen pituus: n 1 sivu)

3 Oman biomassasi/ biotalousyrityksen tai innovaation esittely. Esittele lyhyesti tutkimuksesi kohde. (ohjeellinen pituus: 1 sivu)

4 Tutkimusmenetelmät. Kerro millaista aineistoa olet käyttänyt (haastatteluaineisto ja kirjallinen aineisto). Kerro kenet olet valinnut haastateltavaksi ja miksi, ja millaisen haastattelumenetelmän valitsit. Tiivistä lyhyesti, mistä aiheista esitit kysymyksiä haastateltavalle (maks 0,5 sivua). Kerro minä päivänä haastattelu tehtiin, tehtiinkö se kasvokkain, etänä vai sähköpostitse, ja kuinka pitkä haastattelu oli ja miten se sujui. Hyödynnä haastattelun tuloksia muissa luvuissa niin, että viittaat haastattelun sisältöihin sopivissa kohdissa raporttia (esimerkiksi "Piia Massalainen kertoi haastattelussa, että heinäbiomassan kerääminen on vaikeaa")

5 Tutkittavan alueen esittely, biomassan virrat (ohjeellinen pituus: n 1,5 sivua)

6 Biomassan hyödyntämisprosessi, pää- ja sivuvirrat. Mitä ja miten hyödynnetään (prosessin kuvaus)? Entä sivuvirrat? Syntyykö jätettä? Kaaviokuva on hyvä lisä mutta ei pakollinen. (ohjeellinen pituus: n 1,5 -2 sivua) 

7 Valitsemaasi biomassaan liittyvät ilmastonäkökulmat. Kuvaile koko prosessi - missä vaiheissa syntyy ja sidotaan kasvihuonekaasuja? Jos mahdollista, pyri selvittämään mittasuhteita, onko prosessi hiilinegatiivinen, hiilineutraali vai hiilipositiivinen? Korvataanko tuotteella jotain, esim fossiilista raaka-ainetta tai tuotetta? Miten ilmastonmuutos ja sen tuomat muutokset esim. sateisiin, lämpötiloihin ja tuhohyönteisiin vaikuttaa tähän biomassaan? Pohdi monipuolisesti! (ohjeellinen pituus: 1 sivu)

8 Biomassa ja luontokato

Pohdi miten biomassan kasvattaminen vaikuttaa luontoon ja luonnon monimuotoisuuteen? Esimerkiksi: Vaatiiko biomassan kasvatus suuria monokulttuuriviljelmiä? Voidaanko viljelmillä huomioida pölyttäjiä jotenkin? Tarvitaanko teollista lannoitusta tai torjunta-aineita? Vai vähentääkö biomassan kasvatus ja käyttö maankäytön paineita muualla? (ohjeellinen pituus: 0,5 sivua)

9 Yhteiskunnalliset ja talousnäkökulmat 
Millaisia kustannuksia biomassan viljelemiseen / keräämiseen / käsittelyyn liittyy? Miten kustannuksia voitaisiin vähentää? Mistä hinta koostuu? Onko biomassan tuottaminen taloudellisesti kannattavaa? Onko se työvoimavaltaista, onko työvoiman saamisessa ongelmia? Voiko viljelyä / keräämistä / käsittelyä automatisoida?

Millaisia yhteiskunnallisia näkökohtia biomassasi tuotantoon ja käyttöön liittyy? Millaisia vaikutuksia sillä voi olla aluetalouteen? Esimerkiksi millaiset tahot sitä viljelevät / keräävät ja käsittelevät? Vähentääkö biomassan kasvattaminen tai käyttö jotain muuta maankäytön tapaa tai vaikuttaako se johonkin teollisuudenalaan tai maanomistajien asemaan?
(ohjeellinen pituus: 1 -- 1,5 sivua)

10 Johtopäätökset ja pohdinta. ohjeita tallenteella (ohjeellinen pituus: 1-1,5 sivua)

Liite 1: haastattelukysymykset

Liite 2: Oman oppimisen kuvaamisen ja kurssin arviointi. Kuvaa oma oppimisprosessisi. Mikä oli helppoa ja mikä haastavaa? Mistä asioista opit eniten? Miten kurssia tulisi kehittää, jotta oppiminen olisi mahdollisimman mielekästä?

Raportoi mahdollinen tekoälytyökalujen käyttö. Tekstin tuottamisessa ei saa käyttää tekoälytyökaluja, koska tehtävän tavoitteena on oma pohdinta ja teoriatiedon soveltaminen, mutta tekoälytyökaluja saa käyttää esimerkiksi oikeinkirjoituksen tarkistamiseen tai oman pohdinnan sparraajana. Jos pohdit tekoälytyökalujen käyttöä, luethan HAMKIN ohjeet huolellisesti.

Last modified: Thursday, 16 May 2024, 8:42 AM