DBE-projektityöskentelyssä käydään läpi kahdeksan eri vaihetta, joiden ajankäyttö voi vaihdella. Toisinaan joitain vaiheita voidaan toistaa useamman kerran ja toisinaan vaiheet toteutuvat limittäin.
Aito työelämähaaste on tärkeä DBE-prosessin moottori, joka motivoi opiskelijoita eteenpäin.
DBE-projektityöskentely alkaa tiimiytymisellä ja jatkuu tiedonkeruulla, jossa haetaan tietoa aitoon työelämähaasteeseen liittyviin ilmiöihin ja ihmisiin liittyen. Tiedon käsittely ohjaa opiskelijoita kohti ideointia, jolloin ideoidaan runsaasti ratkaisuja. Ratkaisuideoista valikoidaan toteuttamiskelpoisin, josta tuotetaan prototyyppi eli visualisoitu luonnosversio, jonka avulla ratkaisua voidaan testata ihmisillä, joille ratkaisua tuotetaan, ja tuunata heiltä saadun palautteen mukaan. Lopullinen ratkaisuidea esitellään opettajalle, muille opiskelijoille ja haasteen toimeksiantajalle. DBE-projektin päätteeksi on tärkeää, että opiskelijat reflektoivat omaa osaamistaan suhteessa moduulin substanssiin ja DBE-projektityössä syntyneisiin taitoihin ja tietoihin.
Alla oleva kuvio tiivistää DBE-työskentelyn prosessin vaiheet.