UTELIAS 1.0 - Uusista teknologioista intoa oppimiseen ja opettamiseen
Overzicht van het onderwerp
-
Tervetuloa "Uudet teknologiat oppimisen tukena – laajennetun todellisuuden ja oppimisanalytiikan perusteet" -opintojaksolle.
Opintojakson osaamistavoitteena on perehtyä laajennetun todellisuuden ja oppimisanalytiikan mahdollisuuksiin opetuksessa.
Opintojakso koostuu osioista, joissa on teoriatietoa, luento-osuudet sekä oman osaamisen testi. Kullekin osiolle on määritelty osaamistavoitteet ja suoritusaika-arvio. Kokonaisuudessaan opintojakson suorittamiselle on hyvä varata vähintään 20 tuntia aikaa (sisältää luennot, oman itsenäisen suunnittelun ja perehtymisajan).
Opintojakso on tehty osana Utelias 1.0 -hanketta, jota on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto ja Hämeen ELY-keskus. Lisätietoa hankkeesta löytyy täältä.
Opintojakson esittely (kesto 2min), erillinen linkki
-
Tässä osiossa tutustutaan perus termeihin mitä uusiin teknologioihin liittyy ja mitkä on hyvä tietää. Käymme ne lävitse erikseen esimerkkien kautta.
Oppimistavoite 1: Tuntea alan perus termistö ja pystyä tunnistamaan ne käytännössä.
Oppimistavoite 2: Omaa kokonaiskuvan teknologioiden erioista ja soveltamismahdollisuuksista.
Terminologia
Nämä termit ovat ainakin hyvä tunnistaa ja ymmärtää isoimmat erot:
- RR - Real Reality tai Reality
Oikea maailma - AR - Augmented Reality (lisätty todellisuus)
Näkymä oikeaan maailmaan, johon lisätty digitaalista sisältöä läpikatseltavien näyttöjen tai suoraan näyttöjen avulla. - MR – Mixed Reality (yhdistetty todellisuus)
On yhdistelmä oikeaa ja virtuaalista maailmaa. Tarkoituksena luoda uusia ympäristöjä ja visualisointeja, jossa fyysiset ja digitaaliset objektit elävät sovussa ja voivat kanssa käydä toistensa kanssa reaaliajassa.
VR – Virtual Reality (virtuaalitodellisuus) Kokonaan digitaalisesti esitettävää kolmiuloitteista ympäristöä, jota tarkkaillaan virtuaalilasien välityksellä. Kolmiulotteista ympäristöä voi tutkia kuin oikeaa maailmaa, koska se piirtyy käyttäjän ympärille samalla tavalla.
- XR – Extended Reality (laajennettu todellisuus)
Katto termi, joka sisältää yllä olevat teknologiat. 360 kuvat ja videot
Kuvattua sisältöä oikeasta maailmasta, mitä voidaan katsoa esimerkiksi VR-lasien avulla.- Virtuaaliset oppimisalustat
Käsittää monta erilaista alustaa ja ohjelmaa joiden sisältö sekä mahdollisuudet voivat vaihdella suuresti. Esimerkiksi Moodle, Thinglink, Wonda jne. Näissä mahdollisuuksia katsella sisältöä esimerkiksi VR-laseilla.
Ei niin käytettyjä termejä:
- aR - Assisted Reality
Mahdollisesti jossain kohtaa lisääntyvä termi. Tarkoittaa lähinnä apulaitteita, jotka helpottavat vaikkapa työn tekoa. Esimerkiksi RealWear :n tuotteet, joilla vapautetaan asentajan kädet töihin, mutta hänellä on näkökentässä tabletti käytössä ääniohjauksella. - AV - Augmented Virtuality
Käytetään harvoin, tarkoittaa periaatteessa virtuaalitodellisuutta, mihin on tuotu pieniä elementtejä oikeasta maailmasta. Esimerkiksi käyttäjän kädet näkyvät sovelluksessa 3D-mallina.
Katso alta video aiheesta (kesto 29 min), erillinen linkki:
- RR - Real Reality tai Reality
-
Tässä osiossa perehdytään periaatteisiin, kuinka nämä teknologiat toimivat ja minkälaisia isompia eroja eri laitteilla sekä vaihtoehdoilla on ja kuinka nämä tulisi ottaa huomioon käytännössä sekä jo hankintoja tehtäessä.
Oppimistavoite: Opiskelija osaa valita oikeat laitteet käyttötarpeen ja käytettävissä olevan tilan mukaan.
AR eli lisätty todellisuus yleisessä esittelyssä video (kesto 33 min), erillinen linkki:
VR eli virtuaalitodellisuus lasit yleisessä esittelyssä video (kesto 41 min), erillinen linkki:
360 kuvien ja videoiden ottamiseen liittyvät huomiot video (kesto 19 min), erillinen linkki:
-
Osaamistavoite: Opiskelija ymmärtää oppimisanalytiikan ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet oman opetuksen kehittämisessä ja arvioimisessa.
Oppimisanalytiikan perusteet (kesto 12 min), erillinen linkki
Suositukset oppimisanalytiikan käytöstä (kesto 9 min), erillinen linkki
Oppimisanalytiikkaa Moodlessa (kesto 5 min), erillinen linkki
Oppimisanalytiikkaa WondaVR -ympäristössä (kesto 7 min), erillinen linkki
Pagina: 1 Kaltura Video Resource: 1 -
Osaamistavoite: Opiskelija ymmärtää virtuaalitodellisuuden erityispiirteet oppimisen kontekstissa.
Oppiminen virtuaalitodellisuudessa (kesto 6 min), erillinen linkki
Lisää oppimisen teoriaa opiskellaan "Oppimisaihion suunnittelu" -osiossa
Käytännön esimerkkejä
- HAMK Smart, KONE ja RayWorks VR-koulutussovellus -esimerkki.
- 3DBear, sähkö ja automaatio WondaVR -esimerkki: https://wvr.li/drmr21https:// https://drive.google.com/file/d/1zQ2QeQ9hXuvOLlqHp0IGbalKkB2S3cT8/view
- Learning Life – Mysteeri 24/7 on nuorten ammatilliseen kuntoutukseen tehty virtuaalinen pakopeli. https://store.steampowered.com/app/1811900/Learning_Life__Mysteeri_247/ Pelissä on kolme kenttää, joista ensimmäinen keskittyy asunnon hankkimiseen, toinen työ- tai opiskelupaikan hankkimiseen ja kolmas arjen hallintaan. Pelissä myös harjoitellaan arkipäivän rutiineja. Learning Life – Mysteeri 24/7 on Kajaanin ammattikorkeakoulun, Laurean ja Hämeenlinnan ammattikorkeakoulun tuottama ja Kelan rahoittama peli, joka on toteuttettu yhteistyössä alan ammattilaisten kanssa.
- Logistiikan alan koulutuksen uudistamista Puolassa: https://business.vive.com/eu/stories/wsb-university-and-vive-transforming-the-future-of-logistics-training/
Opdracht: 1 -
Tässä osiossa käymme lävitse mitä esimerkiksi VR-laseille tehtävän sovelluksen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Sisältö kattaa yleisimpiä asioita ja niihin liittyviä huomioita. Monia asioita voidaan hyvin soveltaa muidenkin teknologioiden käyttöönottoon ja sisällön suunnitteluun.
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa välttää pahimpia suunnittelu virheitä suunniteltaessa VR-laseille ja osaa hyödyntää sen vahvuuksia.
Katso tästä suunnittelussa huomioitavia asioita (kesto 44 min), erillinen linkki:
-
Tähän on kerätty erilaista aineistoa ja linkkejä opettamisen uudistamisen tueksi.
Linkki 1: avoimia opetusaineistoja https://aoe.fi/#/etusivu
Linkki 2: Wondalla tehtyjä koulutuksia https://www.arvrsimulations.com/
Linkki 3: PedaXR -projektin materiaaleja https://www.pedaxr.fi/videot/
Linkki 4: Opetushallituksen Virtuaalitodellisuus Oppimisessa -opaskirja https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/virtuaalitodellisuus-oppimisessa
Linkki 5: AweXR -tapahtuman Youtube kanava, johon myös puhujien esiintymiset laitetaan nähtäville. Paljon eri alojen asiantuntijoita ja mietteitä eri teknologioista https://www.youtube.com/@AWEXR/videos